Książki
32.9
PLN
Źródła. Początki mistyki chrześcijańskiej t. I
Źródła. Początki mistyki chrześcijańskiej t. I
tłum: ks. Henryk Paprocki
wydawnictwo: Promic
seria: Signa fidei
rok wyd.: 2013
ISBN: 978-83-7502-410-4
oprawa: miękka ze skrzydełkami
format: 136x208 mm
liczba stron: 240
Ocena:
(Ilość ocen: 0)
Cena: 32,90 zł

Dane techniczne

wydawnictwo Promic
seria Signa fidei
rok wyd. 2013
ISBN 978-83-7502-410-4
oprawa miękka ze skrzydełkami
format 136x208 mm
liczba stron 240

By prawdziwie poznać chrześcijańskie korzenie, z których wyrasta nasza cywilizacja, trzeba powrócić do źródeł. Jedynie poznanie ich może sprawić, że przekroczymy i odrzucimy karykaturalne przedstawienia chrześcijaństwa, których pełna jest dzisiejsza kultura. Owe fałszywe wyobrażenia ukazują bowiem chrześcijaństwo jako religię, która nie przystając do współczesności, próbuje nieustannie odbierać człowiekowi wolność.

 

Mając to wszystko na względzie, Olivier Clément zaprasza nas do powrotu do pierwocin, odkrywając przed nami najpiękniejsze teksty pierwszych ojców Kościoła. Komentuje je i przedstawia w  świetle wiary, której fundamentem jest zmartwychwstanie. I tak przed czytelnikiem rysuje się odmiana duchowości – obrazowo mówiąc – skierowana ku wewnętrznemu Obliczu, które przemawia do każdego człowieka ponad ideologiami czy systemami. 

 

W tomie 1. pomieszczono m.in. teksty i komentarze mówiące o Bogu ukrytym i Bogu kosmicznym, o Bogoczłowieku i powołaniu człowieka. Całość zamyka Aneks zawierający obszerne omówienia przywoływanych postaci oraz idei.  

 

 

Olivier Clément (1921-2009), Francuz, jeden z najwybitniejszych współczesnych teologów prawosławnych. Od 1953 roku wykładał w Instytucie Teologii Prawosławnej św. Sergiusza w Paryżu. Autor kilkudziesięciu książek, z których kilka przetłumaczono na język polski. 

DRUKUJ OPIS
Wprowadzenie: Olivier Clément – teolog nadziei .  . 5
Słowo wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wykaz skrótów .  .  .  .  23
Rozdział 1. Poszukiwanie, spotkanie, decyzja.  .  25
Rozdział 2. Bóg ukryty, Bóg kosmiczny .  .  .  47
Rozdział 3. Bogoczłowiek .  .  .  63
Rozdział 4. Bóg: jedność i różnica. . . . . . . . . . . . . 103
Rozdział 5. Powołanie człowieka .  .  . 133
Aneks.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 161

Słowo wstępne

Ta książka w zamyśle nie ma być popularyzatorska, lecz raczej informacyjna i „katechizacyjna”. Dzisiaj dla większości ludzi chrześcijaństwo jest czymś nieznanym, a przy tym owa nieznajomość sprawia, że nie wydaje się ono atrakcyjne z powodu jego niezliczonych zafałszowań i karykatur. W odpowiedzi na liczne prośby spróbowałem zatem w tej książce oddać głos największym świadkom niepodzielonego Kościoła – wspólnej wszystkim wyznaniom chrześcijańskim Tradycji, która jako jedyna czyni możliwym „ekumenizm w czasie” poprzez pamięć o pierwotnym doświadczeniu.
Tradycja nie jest literą, powtarzaną przez jednych i odrzucaną przez innych czy też preparowaną w celach naukowych. Tradycja jest wyrazem spiritus iuvenescens, ‘ducha, który czyni młodym’, jak możemy powiedzieć w ślad za św. Ireneuszem z Lyonu. Jest głęboką, ale żywą pamięcią o natchnieniu, o wielkim święcie Paschy, o wielkim przejściu Bogoczłowieka do Bogoczłowieczeństwa i Uniwersum, jak mawiali rosyjscy filozofowie religijni początku XX wieku, których chętnie nazywam moimi nauczycielami.
Owszem, w porównaniu z okresem od IV do VII wieku nasza wrażliwość duchowa uległa głębokim przemianom. Po tragediach Auschwitz, Hiroszimy i GUŁAG-u, pośród ostatecznego rozpadu tego społeczeństwa, w którym chrystianizm został częściowo zrealizowany, gdy wolność stała się wielkim nieszczęściem, „panującą ideologią”, nie można już dalej mówić o wierze tak, jak w czasach cywilizacji chrześcijańskiej. Żywy Bóg odtąd jest dla nas już nie Władcą
świata, ale Miłością ukrzyżowaną. Należy jednak zauważyć, że świadkowie, których głosy dźwięczą w tej książce, żyli albo w epoce prześladowań, w społeczeństwie wahającym się pomiędzy sceptycyzmem a gnozą, albo w okresie powstawania ruchu monastycznego, zdecydowanie i namiętnie rzucającego wyzwanie pokusie „zakorzenienia się” – jest więc u nich często widoczny niezniszczalny nonkonformizm osoby „pijanej Bogiem” i „po Bogu poważającej swojego brata jak boga”. Należy też koniecznie wraz z kardynałem Johnem Henrym Newmanem przypomnieć, że w pierwszych akordach symfonii zwykle brzmią w jednym porywie natchnienia te akordy, które następnie są konsekwentnie rozwijane. Ostatecznie Sobór Konstantynopolitański II w 553 roku ogłosił, że Bóg „przyjął śmiertelne cierpienia w ciele”.

Przeczytaj dłuższy fragment „Źródła. Początki mistyki chrześcijańskiej t. I” »

"W czasach kiedy chrześcijaństwo postrzegane jest przede wszystkim w kategoriach socjologicznych, warto sięgać do źródeł duchowości. Wybitny teolog prawosławny Olivier Clément postanowił nam to ułatwić, publikując antologię tekstów wielkich świadków niepodzielonego Kościoła. Prezentowani autorzy – począwszy od Ignacego Antiocheńskiego (I–II w.), a na Janie Damasceńskim (VII–VIII w.) kończąc – mówią m.in. o szukaniu Boga, który się ukrywa, o Bogo-człowieku, o powołaniu… Clément dokonał wyboru tekstów i skomentował je w świetle wiary, której fundamentem jest zmartwychwstanie". - Janusz Poniewierski, fragment recenzji "Znak" 

 

[...] Poszukujemy niezwykłości, podczas gdy wszystko objawia się w codzienności. Najczęściej sami tworzymy swoje własne doświadczenia religijne, mistykę na swój obraz i podobieństwo – zapalamy kadzidełka, uprawiamy ćwiczenia, czytamy na wyrywki wyjęte z kontekstu fragmenty mistyków. A chrześcijaństwo rozumie mistycyzm zupełnie inaczej. To bezpośrednie, natychmiastowe i odmieniające doświadczenie Boga. Nie można go sprowokować ani zamówić. Przede wszystkim leży ono całkowicie w Bożej gestii, a każdy, kto sam mieni się wszem i wobec mistykiem, popada w śmieszność. Spotkanie z Bogiem jest fascynujące, ale i nastręczające trudności. Istnieje problem opisu doświadczenia Niewyobrażalnego. Być może najlepiej ujął to zmarły w 1167 roku cysters Izaak ze Stella: „Kiedy chcemy coś powiedzieć o Niewyrażalnym, o którym właściwie niczego nie da się powiedzieć, mówimy, co tylko w naszej mocy; musimy zatem albo zachować milczenie, albo używać słów tak, by przeobrazić ich znaczenie”. [...] - fragment recenzji gosc.pl http://gosc.pl/doc/3860706.Slowa-wyjete-z-ognia 

DODAJ OPINIE

OPINIE KLIENTÓW

Opinie o produkcie (0)

Przypomnimy Ci, kiedy produkt będzie dostępny.

  • Granice
  • Centrum Duchowosci Benedyktynskiej
  • Opoka
  • Wiara
  • BiblioNetka
  • Deon
  • Idziemy
  • Kaplani
  • Vox Fm
  • Radio Niepokalanów
  • Radio polskie
  • Papierowe Mysli
  • Ewangelizuj.pl
  • droga.com.pl
  • logo kulturaonline
  • Sacroexpo
  • Logo Marianum Travel
  • SPM logo
Źródła. Początki mistyki chrześcijańskiej t. I

Olivier Clément

OPIS

By prawdziwie poznać chrześcijańskie korzenie, z których wyrasta nasza cywilizacja, trzeba powrócić do źródeł. Jedynie poznanie ich może sprawić, że przekroczymy i odrzucimy karykaturalne przedstawienia chrześcijaństwa, których pełna jest dzisiejsza kultura. Owe fałszywe wyobrażenia ukazują bowiem chrześcijaństwo jako religię, która nie przystając do współczesności, próbuje nieustannie odbierać człowiekowi wolność.

 

Mając to wszystko na względzie, Olivier Clément zaprasza nas do powrotu do pierwocin, odkrywając przed nami najpiękniejsze teksty pierwszych ojców Kościoła. Komentuje je i przedstawia w  świetle wiary, której fundamentem jest zmartwychwstanie. I tak przed czytelnikiem rysuje się odmiana duchowości – obrazowo mówiąc – skierowana ku wewnętrznemu Obliczu, które przemawia do każdego człowieka ponad ideologiami czy systemami. 

 

W tomie 1. pomieszczono m.in. teksty i komentarze mówiące o Bogu ukrytym i Bogu kosmicznym, o Bogoczłowieku i powołaniu człowieka. Całość zamyka Aneks zawierający obszerne omówienia przywoływanych postaci oraz idei.  

 

 

Olivier Clément (1921-2009), Francuz, jeden z najwybitniejszych współczesnych teologów prawosławnych. Od 1953 roku wykładał w Instytucie Teologii Prawosławnej św. Sergiusza w Paryżu. Autor kilkudziesięciu książek, z których kilka przetłumaczono na język polski. 



SPIS TREŚCI
Wprowadzenie: Olivier Clément – teolog nadziei .  . 5
Słowo wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wykaz skrótów .  .  .  .  23
Rozdział 1. Poszukiwanie, spotkanie, decyzja.  .  25
Rozdział 2. Bóg ukryty, Bóg kosmiczny .  .  .  47
Rozdział 3. Bogoczłowiek .  .  .  63
Rozdział 4. Bóg: jedność i różnica. . . . . . . . . . . . . 103
Rozdział 5. Powołanie człowieka .  .  . 133
Aneks.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 161
FRAGMENT KSIĄŻKI

Słowo wstępne

Ta książka w zamyśle nie ma być popularyzatorska, lecz raczej informacyjna i „katechizacyjna”. Dzisiaj dla większości ludzi chrześcijaństwo jest czymś nieznanym, a przy tym owa nieznajomość sprawia, że nie wydaje się ono atrakcyjne z powodu jego niezliczonych zafałszowań i karykatur. W odpowiedzi na liczne prośby spróbowałem zatem w tej książce oddać głos największym świadkom niepodzielonego Kościoła – wspólnej wszystkim wyznaniom chrześcijańskim Tradycji, która jako jedyna czyni możliwym „ekumenizm w czasie” poprzez pamięć o pierwotnym doświadczeniu.
Tradycja nie jest literą, powtarzaną przez jednych i odrzucaną przez innych czy też preparowaną w celach naukowych. Tradycja jest wyrazem spiritus iuvenescens, ‘ducha, który czyni młodym’, jak możemy powiedzieć w ślad za św. Ireneuszem z Lyonu. Jest głęboką, ale żywą pamięcią o natchnieniu, o wielkim święcie Paschy, o wielkim przejściu Bogoczłowieka do Bogoczłowieczeństwa i Uniwersum, jak mawiali rosyjscy filozofowie religijni początku XX wieku, których chętnie nazywam moimi nauczycielami.
Owszem, w porównaniu z okresem od IV do VII wieku nasza wrażliwość duchowa uległa głębokim przemianom. Po tragediach Auschwitz, Hiroszimy i GUŁAG-u, pośród ostatecznego rozpadu tego społeczeństwa, w którym chrystianizm został częściowo zrealizowany, gdy wolność stała się wielkim nieszczęściem, „panującą ideologią”, nie można już dalej mówić o wierze tak, jak w czasach cywilizacji chrześcijańskiej. Żywy Bóg odtąd jest dla nas już nie Władcą
świata, ale Miłością ukrzyżowaną. Należy jednak zauważyć, że świadkowie, których głosy dźwięczą w tej książce, żyli albo w epoce prześladowań, w społeczeństwie wahającym się pomiędzy sceptycyzmem a gnozą, albo w okresie powstawania ruchu monastycznego, zdecydowanie i namiętnie rzucającego wyzwanie pokusie „zakorzenienia się” – jest więc u nich często widoczny niezniszczalny nonkonformizm osoby „pijanej Bogiem” i „po Bogu poważającej swojego brata jak boga”. Należy też koniecznie wraz z kardynałem Johnem Henrym Newmanem przypomnieć, że w pierwszych akordach symfonii zwykle brzmią w jednym porywie natchnienia te akordy, które następnie są konsekwentnie rozwijane. Ostatecznie Sobór Konstantynopolitański II w 553 roku ogłosił, że Bóg „przyjął śmiertelne cierpienia w ciele”.

Przeczytaj dłuższy fragment „Źródła. Początki mistyki chrześcijańskiej t. I” »

Sklep internetowy Shoper.pl